De poca cosa ens servirà el
desig de potenciar la personalitat si no desterrem el tòpic que la persona
té un tarannà immutable i ens convencem, amb una idea més raonada de
l’ésser humà, que la personalitat és transformable i que la realització
d’un mateix és possible si aconseguim canviar alguns dels nostres hàbits
quotidians.
Seguir el refrany "Genio y figura hasta la sepultura" ens
porta a un predomini dels hàbits rutinaris i a enfocar la vida de forma
resignada i còmoda. L’ésser humà és conservador per naturalesa i, si d’ell
depenguessin, mai no fomentaria canvis. Amb tot, si volem que en la nostra
personalitat dominin actituds de superació personal, hem de saber
introduir modificacions en la vida personal, i això sempre comporta un
esforç. No podem enganyar-nos, perquè el camí mai no resulta fàcil i ens
demanarà molta perseverança, però finalment tindrem la satisfacció
d’haver-ho assolit.
Aquesta argumentació ens portaria a diferenciar dos tipus
humans: el tipus caracterològic, més escàs, i el temperamental, més
abundós, segons que hi predomini l'autosuperació constant (caracterològic)
o bé els hàbits rutinaris (temperamental), ja que hi ha persones que tenen
la seva intel·ligència totalment enllaunada i ofegada per una muntanya
d'hàbits.
Potenciar l'ús del
mirall
Per potenciar la personalitat ens serà necessari treballar
tant el nostre fons com la nostra forma, i un exercici que ens ajuda a
incidir en aquests dos aspectes és el del mirall.
Així doncs, podem començar a entrenar el nostre caràcter amb
aquesta eina que tenim a l'abast; sense un mirall mai no podrem posseir
una bona identificació amb nosaltres mateixos.
Per entendre la relació que tenim avui amb el mirall hem de
comprendre'n la història, plena de contradiccions. Tot i ser molt útil per
potenciar la nostra personalitat, ha estat titllat d’instrument diabòlic i
durant l’Edat Mitjana es va difondre la idea que allò que reflectia era el
dimoni. Aquesta concepció fa més de cent anys que perdura, fins a l’extrem
que actualment no deixa de ser simptomàtic que totes les esglésies del món
prohibeixin tenir-hi miralls, així com el fet que quan algú s'emmiralla i
veu que els altres l’observen acostuma a avergonyir-se'n com si acabés de
cometre un delicte. Aquest acte reflex és una prova més de la manca
d’educació quant a les possibilitats terapèutiques de saber encarar-se
obertament al mirall per descobrir-hi els diferents matisos anímics de la
nostra personalitat.
Disposats a
canviar
Les persones amb una baixa autoestima són incapaces de
mirar-se al mirall sense sentir un fort rebuig i sentiments de
culpabilitat sobre la seva persona, i quan han de vestir-se procuren
fer-ho amb miralls petits que els ofereixin una imatge fragmentada del seu
rostre i del seu cos.
El sentit de la vida es perd quan es perd la pròpia imatge.
En relació a aquesta idea, cal explicar que avui dia ens trobem amb una
gran quantitat de problemes lligats a la pròpia imatge personal, des de
l’anorèxia fins a la bulímia, passant per totes les inseguretats i
insatisfaccions sobre l'aspecte personal. Per aquest motiu, es fa molt
necessari retrobar-se de forma positiva amb la pròpia imatge.
Així, si la seguretat d’un mateix comença per la confiança
en la pròpia imatge, un esglaó preliminar sobre el qual podem començar a
construir-nos un caràcter, és important analitzar totes les reaccions que
tenim i els sentiments que experimentem davant d’aquest instrument, ja que
no hi ha possibilitats de conèixer la nostra personalitat si prèviament no
ens coneixem bé la cara.
Entrenar les nostres
actituds
Posem-nos, doncs, enfront del mirall i intentem mostrar la
gamma de sentiments i actituds que possibilita la nostra expressivitat.
Reproduïm l’alegria, la tristesa, la por, l’angoixa, la pau,
l’agressivitat... Totes les emocions poden tenir la seva representació en
el nostre rostre. D’aquesta manera, podrem analitzar l’expressió que
predomina habitualment en el nostre semblant: tenim una actitud
aportativa, cínica, conformista, frustrada, crispada o tranquil·la?
Veritablement, tal com afirma la psicoestètica, és el
mirall, i no pas el gos, el millor amic de l’home, perquè és qui ens
ofereix l’autèntica mesura de la nostra manera de ser. Sense aquesta
identificació prèvia, l’ésser humà no passaria de ser un simple mamífer al
llarg de tota la vida.
Una mostra d'això és el cas ocorregut a Alemanya, on un nen
abandonat pels pares i criat durant tres anys per una gossa no
experimentava cap sensació anímica en contemplar-se davant del mirall.
Exactament igual com un gos, que és incapaç de reconèixer-se.
Tal com exposàvem al principi, canviar els hàbits no és cosa
fàcil, però totes les nostres aptituds es poden modificar amb la pràctica,
l’entrenament o l’estudi. Ens hem acostumat a reproduir uns gestos
corporals que influeixen en la nostra autoimatge i en les relacions
personals i de cap manera les bateries de la nostra ment es carreguen amb
gestos de vençut: hem de modificar-los per gestos que ens donin vitalitat
i ens ajudin en la comunicació amb els altres.
Tal com afirmava el prestigiós psicòleg català Carles
M.Espinalt, "un obrer del segle passat tenia més personalitat sense
saber llegir que una persona actual amb molts estudis, però que l’escola
l’ha massificat". Caldria, doncs, que les escoles organitzessin cursos
per formar els alumnes i preparar-los per identificar-se de forma positiva
amb la seva imatge, per descobrir la seva pròpia forma de ser, tant en
l’aspecte físic com emocional. Es fa necessari col·locar miralls en tots
els col·legis perquè els nois i noies comencin a relacionar-se, ja de ben
petits, amb aquest valuós instrument que tanta seguretat personal els pot
aportar.