Almenys un 60% de les persones moren
sense saber on van, com són i com podrien arribar a ser, ja que mai s’han
format una imatge motivacional de si mateixes. Tenir una clara imatge de
com volem que sigui el nostre futur i de com autosuperar-nos en les
nostres limitacions caracterials actuals, és la manera de combatre la
desmotivació.
Durant els primers anys de vida d'un infant són els adults
que l'envolten els encarregats de donar-li una imatge motivacional
apropiada. Els pares el motiven per realitzar totes les activitats diàries
necessàries a fi de configurar-li un futur adequat: l’escola, la higiene,
la formació humana, la salut, l’esport... Però, quan l'infant es fa adult,
què el motiva per dirigir el seu esforç cap a les activitats que li són
necessàries? Aquí comença l’automotivació.
Combatre la
indiferència
En l’arrel del significat de la paraula motivar trobem
"motor", "moviment"... Per tant, quan estem desmotivats no tenim forces
per actuar en una direcció determinada. Així, motivar-nos vol dir que hem
de saber trobar els motius per dur a terme una acció que ens comporta un
esforç.
Per dir-ho d'una manera gràfica, un intel·lecte, per més ben
dotat que estigui, sense una forta automotivació és com un cotxe amb un
motor molt potent, però amb el dipòsit de carburant buit: no pot anar
enlloc.
La indiferència és un dels factors que més desmotivació
genera avui en dia, el "m’és igual una cosa com l’altra" crea persones
incapaces d’actuar amb una motivació forta.
Per això, si volem saber exactament què som i on ens
dirigim, ens cal trobar un lloc que sempre té una contra nítidament
dibuixada: el metge, lluita contra la malaltia; el jutge, contra el
delicte; el capellà, contra el dimoni; el mestre, contra la ignorància; el
sastre, contra la descurança, etc.
Ens complagui o no, poca cosa podem arribar a ser si no ens
interpretem des d’una tendència concreta. Creure que la vida no és un
combat és negar que hi ha plenitud de possibilitats. El triomf mai es
troba en una cruïlla de camins. Per això, els neutrals i els indiferents
és impossible que hagin pogut deixar mai ni el més lleuger rastre al llarg
de la història.
La projecció social i
històrica
En la biografia de Ramón y Cajal (Dorothy F. Cannon.
Biografies Gandesa. Grijalbo, 1965) observem una mostra de com
l’automotivació es troba fortament lligada a la dimensió històrica i a la
projecció social d’un mateix en relació a l’evolució de la humanitat:
"Aspiraba yo a ser algo -ens diu Cajal-, a emerger briosamente
del plano de la mediocridad, a colaborar, si mis fuerzas lo consentían, en
la obra magna del conocimiento científico".
Les generacions actuals, en canvi, viuen immerses en una
concepció lúdica de la vida. Ha arrelat l’escepticisme i han perdut la
dimensió històrica i social que l’existència individual de cadascú té en
relació amb l’evolució de la humanitat. De fet, si les depressions, el
"passotisme" o l’ociositat estèril són tan freqüents avui és, en gran
mesura, per l’oblit d’aquesta projecció històrica.
Actualment, es perd fàcilment el sentit de la pròpia
existència i freqüentment els joves tenen la impressió que "ja està tot
fet", que no queda res per a què valgui la pena lluitar, i que no els
resta més que superar, com sigui, aquesta buidor interior.
Trobar models de
referència
Per trobar un sentit a allò que fem o marcar-nos els
objectius de com volem ser o el que volem fer en un futur, és important
tenir models, persones en les quals puguem descobrir valors i conductes de
referència.
Així, per exemple, el Pentàgon, conscient de la força
motivadora dels models, els utilitzava amb les seves tropes projectant les
pel·lícules de Rambo als militars establerts a l’Aràbia Saudita,
perquè tinguessin la moral alta i suportessin millor la forta calor de la
zona. La força suggestiva i estimulant que exerceix el model sobre la
psique humana és ben clara.
Quins models tenim al nostre abast? Només els que trobem a
la televisió, o procurem trobar biografies de persones que puguin
vigoritzar el nostre esperit i ens ajudin a sortir de la grisor que
representa la desmoralització i l’escepticisme vitals?
Som en una societat òrfena de models que alimentin els
autèntics valors que fan progressar psíquicament i espiritualment les
persones.
Quant al Pentàgon, havia calculat amb molta precisió quines
serien les conseqüències de facilitar als seus soldats un model
determinat, per tal com l’ésser humà és l’únic ésser que pot rebre estímul
psíquic i aprendre de l’experiència vital dels seus congèneres.
Avui mateix, doncs, podem començar a replantejar-nos
aquestes qüestions per tal d'automotivar-nos. Hem de pensar que el més
important a la vida no és el lloc on ens trobem, sinó la direcció on ens
encaminem; el model actua de guia com el far condueix el navegant enmig de
la foscor i la immensitat del mar, perquè no es desorienti en el seu
camí.
De quina forma pot automotivar-nos per augmentar la nostra
cultura pensar que Jaume Balmes, amb trenta-vuit anys, va manejar
cinquanta mil volums? Imaginem el fred glacial i rigorós de la biblioteca
de Vic on Balmes, ara fa cent cinquanta anys, es passava tot el dia
llegint, sense cap comoditat, amb l’únic afany d’aprendre dels grans
llibres del pensament de la humanitat. Sense aquestes lectures, no hauria
pogut dur a terme la seva excepcional obra.
Així, doncs, vigoritzem cada dia la nostra automotivació:
pensem com volem contribuir a l’evolució de la nostra societat, quina és
la nostra missió, quines satisfaccions ens reporta, quin esforç ens
reclama, i fem una llista de tot el que volem emprendre. Al costat, anotem
tots els motius que ens impulsen a fer-ho i les conseqüències positives de
la lluita, i repassem aquesta llista diàriament.
Si tenim en compte aquestes consideracions, podrem obtenir
una visió més clara de nosaltres mateixos i del nostre futur, ja que, tal
com deia el psicòleg Carles M. Espinalt, "La desmoralització engendra
desmoralització. Procurem que el principal enemic de la nostra vida no
sigui el propi estat d’ànim".